Hogyan szerezz biztonságosan D-vitamint a napfénytől

 

*A cikk címe nem teljesen pontos, ugyanis a D-vitamint szervezetünk saját maga állítja elő napfény hatására.

 

A D-vitamin egy egyedülálló vitamin, amiből a legtöbb ember nem kap eléget.

 

A becslések szerint az amerikai felnőttek több mint 40%-a D-vitamin hiányos.

 

Ez a vitamin a koleszterinből kerül a bőrödbe, amikor napfénynek vagy kitéve. Ezért elég napfény elérése nagyon fontos az optimális D-vitamin szint fenntartásához.

 

A túl sok napfény azonban egészségügyi kockázattal jár.

 

Ez a cikk elmagyarázza, hogyan szerezhetsz biztonságosan D-vitamint a napfénytől.

 

A Nap a legjobb D-vitamin forrás

 

Ha a bőröd napfénynek van kitéve, akkor D-vitamint állít elő a koleszterinből.

 

A D-vitamin számos szerepet tölt be a szervezetben, és elengedhetetlen az optimális egészséghez.

 

Például elősegíti a bélben lévő sejteket, hogy felszívják a kalciumot és a foszfort – két olyan ásványi anyagot, amelyek nélkülözhetetlenek az erős és egészséges csontok fenntartásához.

 

Másrészről, az alacsony D-vitamin szint súlyos egészségügyi következményekkel jár, többek között:

 

  • Rák
  • Depresszió
  • Izomgyengeség
  • Halál

 

Ezenkívül csak egy marék élelmiszer tartalmaz jelentős mennyiségű D-vitamint.

 

Ezek közé tartoznak a csukamájolaj, a kardhal, a lazac, a konzerv tonhal, a marhahús, a tojássárgája és a szardínia. Ez azt jelenti, hogy szinte minden nap ennünk kell ezekből, hogy elegendő D-vitamint kapjunk.

 

Ha nem kap elegendő napfényt a szervezet, gyakran javasoljuk, hogy olyan kiegészítést kapjon, mint a csukamájolaj. Egy evőkanál (14 gramm) tőkehal májolaj több mint háromszorosa az ajánlott napi D-vitamin mennyiségnek.

 

Fontos megjegyezni, hogy a nap UVB sugarai nem tudnak behatolni az ablakokon. Tehát az emberek, akik a napfényes ablakok mellett dolgoznak, továbbra is hajlamosak a D-vitamin hiányára.

 

 

Menj ki a szabadba délben

 

Délben, különösen nyáron, a legjobb idő, hogy a napon legyél.

 

Délben van a nap a legmagasabb ponton, UVB sugarai pedig a legerősebbek. Ez azt jelenti, hogy kevesebb időre van szükséged a napfényben ahhoz, hogy elegendő D-vitamint állítson elő a szervezeted.

 

Sok tanulmány azt is kimutatta, hogy a szervezet a leghatékonyabb délben tudja a D-vitamint előállítani.

 

Például az Egyesült Királyságban a nyár folyamán heti háromszor három perces napsütés elegendő ahhoz, hogy egészséges szinten tartsa a felnőtteket.

 

A D-vitamin javasolt napi dózisa 600 NE (15 mikrogramm).

 

A bőr színe befolyásolhatja a D-vitamin termelést

 

A bőr színét egy melanin nevű pigment határozza meg.

 

A sötétebb bőrű emberek általában több melaninnal rendelkeznek, mint a világosabb bőrűek. Ráadásul melanin pigmentjeik is nagyobbak és sötétebbek.

 

A melanin segít megvédeni a bőrt a túlzott napfénytől való károsodás ellen. Természetes napvédőként viselkedik és felszívja a nap UV sugarait, hogy védekezzen a napégés és a bőrrák ellen.

 

Azonban ez nagy dilemmát teremt, mivel a sötétebb bőrű embereknek hosszabb időt kell tölteniük a napsütésben, mint a világosabb bőrű emberek, hogy ugyanolyan mennyiségű D-vitamint termeljenek.

 

A tanulmányok becslése szerint a sötétebb bőrű emberek 30 perc és három óra közötti időtáv is szükségessé válhatnak ahhoz, hogy elegendő D-vitamint kapjanak a világosabb bőrűekhez képest. Ez a fő oka annak, hogy a sötétebb bőrű embereknél nagyobb a D-vitamin hiány kockázata.

 

Ha távol élsz az Egyenlítőtől

 

Az egyenlítőtől távol eső területeken élő emberek kevesebb D-vitamint termelnek.

 

Ezeken a területeken a napsugarak, különösen UVB sugarak többsége felszívódik a Föld ózonrétegében. Tehát azok az emberek, akik távol vannak az Egyenlítőtől, általában több időt kell tölteniük a napsütésben, hogy elég D-vitamint termelhessenek.

 

Ráadásul ezeknél az embereknél előfordulhat, hogy a téli hónapokban évente legfeljebb hat hónapig nem termelnek D-vitamint a naptól.

 

Például Magyarországon november és február között nehéz megfelelő mennyiségű D-vitamint előállítani napfényből.

 

Ebben az időszakban fontos, hogy a D-vitamint vigyél be ételekből és táplálékkiegészítőkből.

 

Nagyobb bőrfelület több D-vitamint termel

 

A D-vitamin a bőrben képződik. Ez azt jelenti, hogy elég sok bőrfelületet kell kitenned a napfénynek ahhoz, hogy elegendő legyen.

 

Egyes tudósok azt javasolják, hogy a bőrfelületünk egyharmadát érje a nap.

 

Ezen ajánlás szerint a nyári szezonban háromszor hetente 10-30 percig rövid ujjú felsőben és rövidnadrágban/szoknyában kell lenni a napon. Ez a legtöbb világos bőrű embernek elég. A sötétebb bőrű embereknek kicsit hosszabb időre van szükségük.

 

Ügyelj arra, hogy megakadályozd az égést, ha hosszú ideig tartózkodsz a napsütésben. Csak az első 10-30 percig próbálkozz napfényvédő nélkül, attól függően, hogy milyen érzékeny a bőröd a napfényre, és az égetés előtt alkalmazz fényvédőt.

 

A fényvédő hatással van a D-vitaminra?

 

Az emberek fényvédőt használnak, hogy megvédjék bőrüket a leégés és a bőrrák ellen.

 

Mivel azonban az UVB sugarak elengedhetetlenek D-vitamin termelődéséhez, ezért a fényvédő megakadályozhatja ezt.

 

A tanulmányok szerint a fényvédők 95-98%-kal csökkenthetik a D-vitamin termelődést.

 

A túl sok napozás veszélyei

 

A napozás nagyszerű a D-vitamin előállításához, de a túl hosszú idő veszélyes is lehet.

 

Az alábbiakban felsorolunk néhány következményt:

 

  • Leégés: A túl sok napfény leggyakoribb káros hatása. A leégés tünetei a következők: pirosság, duzzanat, fájdalom vagy érzékenység és hólyagok.
  • Szemsérülés: Az UV-sugárzás hosszútávon károsíthatja a retinát. Ez fokozhatja a szembetegségek, például a szürkehályog kockázatát.
  • Öregedő bőr: A túl hosszú ideig történő napozástól a bőr öregedhet, ráncosabbá és lazábbá válhat.
  • Bőrelváltozások: A szeplők és más bőrváltozások a napsugárzás mellékhatásai lehetnek.
  • Hőguta: Napszúrásnak is nevezik. Ez olyan állapot, amelyben a test maghőmérséklete túl magas a túl sok napozástól vagy a magas hőmérséklettől.
  • Bőrrák: A túl sok UV fény a bőrrák fő oka.

 

Ha azt tervezed, hogy sok időt töltesz a szabadban a nap folyamán, gondoskodj róla, hogy elkerüld a leégést.

Legjobb, ha 10-30 perc után napvédőt használsz a túlzott napfény káros következményeinek elkerülése érdekében. Ennek az időnek attól kell függenie, hogy a bőröd milyen érzékeny a napfényre.

Ne feledd, hogy a szakértők azt javasolják, hogy 2-3 óránként használj újra a napvédőt, különösen akkor, ha izzadás vagy fürdés történik.

 

(Forrás: healthline.com)

 

Premium Pyruvat doboz

Ha komolyan gondolkozol a fogyáson, alakformáláson, és ehhez hatékonyságnövelő segítséget szeretnél, akkor had ajánljuk figyelm

edbe a PowerNutrition Premium Pyruvat-ot.

Kérlek, kattints és nézz rá a termék oldalára. Itt további információkat találhatsz a termékről: KATTINTS

Share This