Néhány zöldség túléli a hideget, még egy hótakaró alatt is. Ezek téli zöldségekként ismertek, mivel képesek ellenállni a hideg, kemény időjárásnak.

Ezek a hidegtűrő fajták ellenállnak a fagyos hőmérsékleteknek, mivel nagyobb mennyiségű cukrot tartalmaznak.

A téli zöldségek vízében található cukornak köszönhetően alacsonyabb hőmérsékletnél fagynak, ami lehetővé teszi számukra, hogy hideg időben túlélhessenek.

Ezen túlmenően ez a folyamat a hidegtűrő zöldségeket édesebbé teszi a hűvösebb hónapokban, így a tél optimális időt biztosít a betakarításnak.

Ez a cikk bemutatja a 10 legegészségesebb téli zöldségeket, és megtudhatod, hogy miért kell betenned az étrendedbe.

 

1, Kelkáposzta

A kelkáposzta nem csak az egyik legegészségesebb zöldség, az is előfordulhat, hogy hűvösebb időben virágzik.

A keresztesvirágú növények családjába tartozik, amely magába foglalja a hidegtűrő növényeket, mint a kelbimbó, a káposzta és a fehérrépa.

Bár a káposztát évente lehet betakarítani, kedvezőbb a hidegebb időjárásban, és még a havas időnek is ellenállnak.

A kelkáposzta kivételesen tápláló és sokoldalú zöldség. Vitamint, ásványi anyagokat, rostokat, antioxidánsokat és erőteljes növényi összetevőket tartalmaz.

Valójában csak egy csésze (67 gramm) káposzta tartalmazza az A, C és K vitaminok napi ajánlott adagját. Gazdag még ezekből: B vitamin, kalcium, réz, mangán, kálium és magnézium.

Továbbá, a kelkáposzta tele van flavonoid antioxidánsokkkal, mint a kvercetin és kaempferol, amelyek erős gyulladáscsökkentő hatásúak.

Egyes tanulmányok szerint a flavonoidokban gazdag étrend segíthet csökkenteni bizonyos rákos megbetegedések kockázatát, mint a tüdő- és a nyelőcsőrák.

Összefoglalás
A káposzta hidegtűrő, leveles zöldség, amely lenyűgöző mennyiségű vitamint, ásványi anyagokat és antioxidánsokat tartalmaz.

 

2, Kelbimbó

A kelkáposztához hasonlóan a kelbimbó is tápanyagban gazdag, a keresztesvirágú növényi család tagja.

A mini, káposztaszerű fejek a hűvös hónapok folyamán alakulnak ki.
Bár kicsi, a kelbimbó hatalmas mennyiségű tápanyagot tartalmaz.

Kiváló K-vitamin forrás. Egy csésze (156 gramm) főtt kelbimbó tartalmazza a napi ajánlott bevitel 137%-át.

A K-vitamin létfontosságú a csontok, a szív egészsége és az agyműködés szempontjából.

A kelbimbó az A, B és C vitamin, valamint a mangán és a kálium kiváló forrása.

Továbbá a kelbimbó rostokkal és alfa-liponsavval rendelkezik, mindkettő bizonyítottan segít stabilan tartani a vércukorszintet.

A rostok lelassítják a szervezetben az emésztési folyamatot, ami lassabb glükóz leadást eredményez a véráramban. Ez azt jelenti, hogy a vércukorszint kevésbé kiugró egy rostban gazdag étel elfogyasztása után.

Az alfa-liponsav olyan antioxidáns, amely csökkenti a magas vércukorszintet és növeli a szervezet érzékenységét az inzulinra.

Az inzulin olyan hormon, amely a sejtek számára a vércukor felszívódásához szükséges. A vércukor szintjét túl magasra vagy túl alacsonyra állítja.

Az alfa-liponsavnál is kimutatták, hogy csökkenti a diabéteszes neuropátia tüneteit, amely fájdalmas típusú idegkárosodást okoz sok cukorbetegségben szenvedőnél.

Összegzés
A kelbimbó tele van tápanyagokkal, és különösen gazdag a K-vitaminban. Alfa-liponsavban gazdag, amely a cukorbetegek számára előnyös lehet.

 

3, Sárgarépa

Ezt a népszerű gyökérzöldséget a nyári hónapokban lehet betakarítani, ám a legnagyobb édességet ősszel és télen éri el.

A hűvös körülmények a sárgarépában tárolt keményítőt cukrokká alakítja, hogy megakadályozza a sejtekben lévő víz megfagyását.

Ez a ropogós zöldség is nagyon tápláló. A sárgarépa kiváló béta-karotin forrás, amely a szervezetben A-vitaminná alakítható. Egy nagy sárgarépa (72 gramm) tartalmazza az A-vitamin napi ajánlott bevitelének 241%-át.

Az A-vitamin alapvető fontosságú a szem egészségéért, és fontos szerepet játszik az immunrendszer működésében és a megfelelő növekedésben és fejlődésben is.

Ráadásul a sárgarépa karotinoid antioxidánsokkal van töltve. Ezek az erőteljes növényi pigmentek a sárgarépa élénk színét adják, és hozzájárulhatnak a krónikus betegségek kockázatának csökkentéséhez.

Egyes tanulmányok szerint a magas karotinoid tartalmú diéta különösen segíthet csökkenteni bizonyos rákos megbetegedések kockázatát, beleértve a prosztata- és mellrákot.

Összegzés
A sárgarépa hidegebb időben fejlődik. Tele vannak vitaminokkal és erős antioxidánsokkal, amelyek segíthetnek megvédeni bizonyos betegségektől, mint például a prosztata és a mellrák.

 

4, Mángold

Nem csak a hideg időjárásnak ellenálló a mángold, hanem nagyon alacsony a kalóriatartalma és sok tápanyaggal rendelkezik.

Tény, hogy egy csésze (36 gramm) mindössze 7 kalóriát tartalmaz, ugyanakkor az A-vitamin napi ajánlott mennyiségének csaknem felét tartalmazza, és a K-vitamin tartalma megfelel a napi ajánlott bevitelnek.

Ez is egy jó forrása a C-vitaminnak, magnéziumnak és mangánnak.

Ezen kívül a sötétzöld levelei és az élénk színű száli tele vannak hasznos növényi pigmentekkel, aminek neve betalain.

A betalainról kimutatták, hogy csökkenti a szervezet gyulladását és csökkenti az LDL-koleszterin oxidációját, ami a szívbetegségek egyik fő oka.

Ezt a zöldséget széles körben használják a mediterrán étrendben, amely számos egészségügyi előnyhöz kapcsolódik, beleértve a szívbetegség kockázatának csökkenését.

Összegzés
A mángold kalóriatartalma nagyon alacsony, mégis vitaminokkal és ásványi anyagokkal teli. Antioxidánsokat is tartalmaz, amelyek csökkenthetik a szívbetegség kockázatát.

 

5, Paszternák

Hasonlóan a sárgarépához, a paszternák egy másik fajta gyökérzöldség, melynek számos egyedi egészségügyi előnye van.

Mint a sárgarépa, a paszternák is édesebbé válik fagyos hőmérsékleten, ami kellemes kiegészítést tesz a téli ételekkel.

Egy pohár (156 gramm) főzőtt paszternák csaknem 6 gramm rostot és a C-vitamin napi ajánlott bevitelének 34% -át tartalmazza.

Ezenkívül a paszternák kiváló forrása a B- és E-vitaminoknak, a káliumnak, a magnéziumnak és a mangánnak.

A paszternák magas rosttartalma kiváló választást jelent az emésztőrendszer egészségére. Különösen magas az oldható rost, amely gélszerű anyagot képez az emésztőrendszerben.

Ez segíthet lassítani a cukrok felszívódását a véráramba, ami különösen hasznos a cukorbetegek számára.

Az oldható rostok szintén segítenek a szívbetegségek, az emlőrák és a stroke kockázatának csökkentésében.

Összegzés
A paszternák rendkívül tápláló gyökérzöldség, amely nagy mennyiségű oldható rostot tartalmaz, és számos egészségügyi előnnyel hozták összefüggésbe.

 

6, Collard greens*

*Az angol kifejezés a Brassica oleracea fajba tartozó fajták gyűjtőneve. Olyan zöldségek tartoznak ide, mint a brokkoli, a közönséges káposzta, a karfiol.

Ez a kissé kesernyés zöldség ellenáll a hosszan tartó fagypont alatti hőmérsékletnek, és a fagyos hőmérséklet hatására finomabb lesz.

Ezek zöldségekben nagy kalcium mennyiséggel rendelkeznek.

A kalcium elengedhetetlen a csontok egészségéhez, az izmok összehúzódásához és az idegrendszerhez, valamint más fontos funkciókhoz.

Ezek a zöldségek még vannak K-vitaminnal, amely kulcsszerepet játszik a csontok egészségében.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy a K-vitamin és a kalcium megfelelő bevitele csökkenti az oszteoporózis és a törések kockázatát.

Eltekintve attól, hogy nagyszerű választás az egészséges, erős csontok elősegítésére, a collard zöldségek, jó forrása a B- és C-vitaminoknak, a vasnak, a magnéziumnak és a mangánnak.

Összegzés
A Collard zöldségeknek kissé keserű ízük van és tápanyagokkal vannak tele. Különösen magas a kalcium és a K-vitamin tartalmuk, amelyek fontosak az egészséges csontok számára.

 

7, Svéd karórépa

A svéd karórépa egy alábecsült növény a nagy tápanyagtartalmának ellenére.

Ez a gyökérzöldség a legjobban a hideg időjárásban nő. Ilyenkor édesebb ízű, mert a hőmérséklet hidegebb ősszel és télen.

Egy pohár főtt karórépa (170 gramm) a napi C-vitamin bevitel több mint felét, és a napi ajánlott kálium bevitel 16%-át tartalmazza.

A kálium kulcsfontosságú a szívműködés és az izomösszehúzódás szempontjából. Fontos szerepet játszik a vérnyomás szabályozásában is.

A vizsgálatok kimutatták, hogy a káliumban gazdag étrend segíthet a magas vérnyomás csökkentésében.

Ezen túlmenően a tanulmányok összekapcsolják a keresztesvirágú zöldségeket, mint például a svéd karórépa, a szívbetegség kockázatának csökkentésével. Egy tanulmány szerint több keresztesvirágú zöldség fogyasztása akár 15,8%-kal is csökkentheti a szívbetegség kialakulásának kockázatát.

Eltekintve attól, hogy kiváló C-vitamin és káliumforrás, a svéd karórépa jó forrás a B-vitaminok, a magnézium, a foszfor és a mangán számára.

Összegzés
A svéd karórépa gyökérzöldség, amely magas C-vitaminnal és káliummal rendelkezik. A káliumbevitel növelése csökkentheti a vérnyomást és csökkentheti a szívbetegség kockázatát.

 

8, Vöröskáposzta

A vöröskáposzta egy keresztesvirágú növény, amely hűvös időben virágzik.

Egy csésze nyers, vörös káposzta (89 gramm) tartalmazza a C-vitamin napi ajánlott bevitelének 85%-át és nagy mennyiségű A és K vitamint.

Jó B-vitamin, mangán és káliumforrás.

A növény élénk színe az antociánnak nevezett pigmentekből származik.

Az antociánok az antioxidánsok flavonoid családjához tartoznak, mely számos egészségügyi előnyhöz kapcsolódik.

Az egyik ilyen előny az, hogy csökkentheti a szívbetegség kockázatát.

93600 nő vizsgálata során a kutatók azt találták, hogy az antociánban gazdag élelmiszerek nagyobb bevitelével rendelkező nők 32%-kal kevesebb szívinfarktust szenvednek, mint azok a nők, akik kevés antociánt fogyasztottak.

Ezenkívül az antocián nagy bevitele csökkentette a koszorúér-betegség kockázatát.

Kémcsöves és az állatkísérletekből származó további bizonyítékok azt mutatják, hogy az antocián rákellenes képességekkel is rendelkezhet.

Összegzés
A vöröskáposzta A, C és K vitaminokat tartalmaz, továbbá antociánt is, amely védelmet nyújt a szívbetegségek és egyes rákos megbetegedések ellen.

 

9, Retek

A retek gazdag B- és C-vitaminban, valamint káliumot is tartalmaz.

Csípős ízüket egy speciális kéntartalmú vegyületnek nevezik, melyet izotiocianátoknak neveznek, és amelyek számos egészségügyi előnyhöz kapcsolódnak.

Ezek a növényi vegyületek antioxidánsként szolgálnak a szervezetben.

A retket széles körben kutatták a lehetséges rákellenes tulajdonságaiért.

Egy kémcsöves vizsgálat megállapította, hogy az izotiocianátban gazdag retekkivonat gátolta a humán emlőráksejtek növekedését.

Habár ígéretes, több emberi tanulmányra van szükség a retek lehetséges rákellenes képességével kapcsolatban.

Összegzés
A retek B és C vitamin, valamint a kálium kiváló forrása. Ezenkívül tartalmaznak izotiocianátokat, amelyek rákellenes képességekkel rendelkezhetnek.

 

10, Petrezselyem

Bár sok gyógynövény kihal, ha az időjárás hidegre fordul, a petrezselyem továbbra is növekszik a fagyos hőmérséklet és a hó ellenére is.

A petrezselyem tele van tápanyaggal. Mindössze 28 gramm teljesíti a napi ajánlott K-vitamin bevitelt, és a napi C-vitamin bevitel több mint felét tartalmazza.

Tartalmaz még: A-vitamin, folsav, vas, kalcium és kálium.

Összegzés
A petrezselyem hidegtűrő zöldség, amely tápanyagokban gazdag. Tartalmaz továbbá a luteolin növényi vegyületet is, amely elősegítheti az agy egészségi állapotát.

(forrás: healthline.com)

 

Premium Pyruvat doboz

Ha komolyan gondolkozol a fogyáson, alakformáláson, és ehhez hatékonyságnövelő segítséget szeretnél, akkor had ajánljuk figyelmedbe a PowerNutrition Premium Pyruvat-ot.

Kérlek, kattints és nézz rá a termék oldalára. Itt további információkat találhatsz a termékről: KATTINTS

Share This